22. kesäkuuta 2013

City-juhannuksen jatko-osa

Dodi, tänä vuonna oli siis viime vuonna ensi kertaa vietetyn kaupunkijuhannuksen jatko-osa. Vähän kyllä jänskätti, että miten käy, kun yleensähän nuo jatko-osat tuppaa olemaan aivan onnettomia. Mut ei, hyvä siitä tuli! Kuten viime vuonnakin, paikalla oli isosiskoni, hänen kihlattunsa, kihlatun pari kaveria (samat kun viime juhannuksenakin) sekä siskon pari kaveria. Alunperin sisko oli semi-ahdistunut, että no ei meillä ole mitään erityistä ohjelmaa suunniteltu kyllä. Miks ihmiset ottaa hirveät paineet kaikista juhlapyhistä? Että pitäisi tehdä jotain niin mahottoman jännää. Sanoin, että kunhan vain saan viettää juhannusta muiden kuin itseni kanssa ja saan katon pääni päälle illan viilentyessä, olen tyytyväinen. 

Vietettiin suurin osa jussia Alban rannassa. Syömistä oltiin tuotu nyyttärimeiningillä, mukana myös Mölkky, Petankki, pelikortit, Uno-kortit ja Yatzy. Että ihan hyvinhän siinä sai aikanasa kulumaan, säätkin suosi. Kun kämpiltä lähdettiin vaeltamaan kohti Albaa, oli vähän pilvistä, mutta perille päästyä aurinko tuli kuin tilauksesta esiin, ja saatiin nauttia miltei yhtä kuumasta ja hyvästä juhannussäästä kuin viime vuonnakin.
Jotain random-sälää, kuten aurinkorasva (tällä kertaa muistettiin suojata iho, eikä kukaan palanut!), pelejä, lippalakki, matkaradio ja noi kengät, joista tykkään ihan liikaa.
Toisesta Mölkky-pelistä pelasin itteni ulos kolmella hudilla, mutta ekan ottelun mä voitin! Ja näin kovaa tuli tota kahtatoista kumottua, et siitä lohkes mun heitossa palanen!
Olen taas vaihteeksi herkkulakossa, joten olin tuonut mukanani vihanneksia dipattavaksi. Mietin, että arvostaakohan ihmiset vai pilkkaavatko. Mut ei, erittäin hyvin menivät kaupaksi, ja mun ahkeruutta kyllä arvostettiin (siis sitä, että heti herättyäni alan kuoria ja pestä ja pilkkoa ja pakata vihanneksia). Sipsejä söin vähän, mut en syönyt mtään makeaa, vaikka oli pähkinäsuklaata, pullia, hedelmäkarkkeja ja lakritsia tarjolla. Mä muuten olin yllättävästi seurueen suurin sottapytty, tiputtelin dippiä useampaan otteeseen viltille. Ja mä olin kuitenkin ainut, joka oli selvin päin, että sinänsä huolestuttavaa...
Oijoi, tuli syötyä kesän ekat mansikat! Olivat jopa suomalaisia, toisin kuin persikat. Mun ehdoton lempihedelmä on persikka, taisin tostakin boksista syödä kolme niitä.
Kertakäyttögrillikin pelitti. Makkarat, pihvit ja kesäkurpitsat saatiin kaikki ihan kypsiksi, nam nam.
Pakko vielä sanoa uudelleen, että säät kyllä suosivat. Ylläolevista taideteoksista löytyy varmaan täsmälleen sama kuva viime vuodeltakin, mut tuleepahan selväksi, että ihan samoilla hoodeilla oltiin. Tällä kertaa en käynyt uimassa, kun en ottanut uikkareita mukaan. Ei riittänyt luotto siihen, että olisi muka kovinkaan lämmintä. Mutta oli ihan käsittämättömän kuuma! Vaikka ei näyttänyt siltä; taivaalla oli pilviä koko päivän, välillä uhkaavan harmaitakin... Ajattelin myös, että vedet on taas viilennyt ihan liikaa, kun on ollut pari viikkoa vähän viileämpää. Mutta siinä reiteen asti kahlatessa alkoi kyllä tehdä mieli uimista, olisi ollut niin virkistävää! Ens kerralla sitten. Pitäsi tulla useamminkin viettämään päivää Jyväsjärven rannalle, eväät vaan mukaan ja jotain tekemistä. Uimaan pääsee jos kuumuus yllättää, ja vessatkin rannalta löyyy.
Lähdettiin rannalta joskus iltayhdeksän maissa. Ilta jatkui vielä hmm kuusi tuntia siskon ja tämän kihlatun kämpillä jälleen kerran hyvin perinteisissä merkeissä: pelattiin lautapeliä ja sitten SingStaria. Kolmelta piti loppujenkin vieraiden poistua, joten tässä mä nyt olen nakuttelemassa. Sieltä se uusi päivä taas näyttää nousevan... Musta on tullut vanha ja järkevä, mä en pidä koko yön läpi kukkumista hirveän fiksuna. Mutta onhan siinä nyt jotain taikaa, etenkin kesällä! Nyt painun nukkumaan, mut pakko se on valvoa ihan aamuun asti vielä jonakin päivänä tässä loman aikana... Mun haave on ollut jo muutaman vuoden olla piknikillä koko yön yli, joten ehkä mä voin yhdistää hyvin tän eväsretki-suunnitelman ja valvomis-mission.

Oikein ihanaa juhannusta kaikille, nauttikaa kesästä, älkääkä stressatko siitä, teittekö/teettekö jotain kovin tähdellistä!

2 kommenttia:

Ihastele, ihmettele, kommentoi, kauhistele, naura ja nalkuta.